2009/06/23

招き猫 The Maneki Neko

以前、「月光環 Lunar corona」のことを記事にした時(こちらです)、いろいろ調べているうちに南極地域観測隊(JAPANESE ANTARCTIC RESEARCH EXPEDITION)の方々のブログを見つけました。南極からブログ発信されているなんて、もうびっくりですw(*゚o゚*)w そして、最近の記事ではミッドウィンターフェスティバル(The Antarctic Midwinter Festival)のことが書かれてありました。これがもう、楽しくて楽しくて(*^▽^*)

日本では、冬至は、風邪を引かないようにかぼちゃを食べたり、お風呂に柚子を入れたりしますが、夏至ってあまりなにもしませんね。(あっ、そうそう、最近では、キャンドルナイトがありますね!) 昼間の時間が一年で一番長いといっても、梅雨の時期で、曇りや雨の日も多いので、あまり実感として感じなかったりします。

でも、これが、南極と反対の北欧となれば、きっと何かある!そう思って調べると、やはり盛大な夏至祭(Midsummer Festival)があることを知りました。今年の夏至祭の様子を、現地の人のブログで読みたいと思って探したのですが、これがなかなか見つけられません(-"-;A

でも、北欧の方のブログをさまよっているうちに、招き猫(Maneki Neko)に出会いました(・∀・)

猫好きな方の猫コレクションの中に日本の招き猫が入っていたことがとても嬉しくて、私からも日本の招き猫を紹介したくなりました=^..^=

(((My English is not good enough. I'm sorry if I used inappropriate expression.)))


The Maneki Neko (招き猫, literally "Beckoning Cat"; also known as Welcoming Cat, Lucky Cat, Money cat or Fortune Cat) is the decorative figure of a seated cat, with one of its front paws raised to invite people in.
It's said that when the cat's right paw is raised (on the observers' right) they attract people, and when the left paw is raised (on the observers' left) they attract money. This isn't always the case.

えっと、向かって右手だと「人」で、向かって左手だと「お金」。説明する時は、「向かって」じゃないほうがいいのかな? う~ん・・・


The Maneki Neko in Japan.

The betting house.


Two of them are powered by electricity and have a slow-moving paw beckoning. They attract the grand prize.



People place the cats in their shops as a lucky charm to attract people and thus increase their business.
The sushi restaurant.


The Black Maneki Neko attracts good health and keep away evil.
And it brings good luck(福).



My collections.
The Maneki Neko in glass.


My Maneki Neko chopstick rest.



My Maneki Neko keychain. I love it!


Random fortunes written on sticks.
大吉、吉、凶


Lucky me ! Lucky you ! \(^-^)/
The fortune said that we'll have excellent luck! 


Sunny greeting from Osaka.  o(^^ )o------⊆^U)┬┬~...


結局、夏至祭の記事は見つけられなかったのですが、北欧の人は"enjoy the sun"という表現をすることを知りました。
お日様のありがたさを今一度、考えました(^-^)



.

0 件のコメント:

コメントを投稿